Monday, September 27, 2010

Dunia pekerjaan...


Alhamdulillah..lepas je abis belajar...peluang kerja sememangnye ade utk ku..x yah tunggu lama2 kata org..kali nie, ku nak story mory pasal kerja ku plak..nampaknye..dalam minggu nie, ku agak free sbb dateline kerja baru je abis..next week x sure sama ada boleh update lagi blog nie ke x..hehehe..

Pekerjaan pertama ku adalah sebagai Wartawan (journalist) di bawah department majalah Wanita terbitan Utusan Karya Sdn. Bhd a.k.a UKSB (anak sykt kumpulan Utusan Malaysia)..majalah Wanita nie, majalah jenis kewanitaan yg tertua skali kat Malaysia berbanding majalah2 lain..mcm Nona ke, Mingguan Wanita ke, Keluarga ke, Jelita ke...Terima kasih kepada Kak Mahani sbb amik sy bekerja..x perlu gi interview pon..terus je dpt keje...

Kerja as reporter nie memang best..sbb byk org yg kita dapat jumpe n bergaul...dapat byk info pasal benda2 yg kita sendiri tak tahu..segala pengalaman waktu kerja ngan majalah Wanita sememangnye berguna dalam kehidupan harian ku...

Environment keje kat UKSB memang best, staff n senoir semua ok..macam keluarga..hampir 3 tahun aku berkhidmat di sana..daripada sebelum grad konvo degree smp la aku dah abis master..yg paling best editor2 aku, semuanye best...
Tapi dah takdir yg aku x lame di UKSB..rezeki yang Tuhan tunjukkan aku telah membawa aku ke pekerjaan aku skang nie..maksudnye my second job la..masih bekerja sebagai wartawan..cuma yg berbezanye..company n magazine yg aku buat..

Mungkin tu gak org kata rezeki org nak kawen nie..sebulan sebelum aku kawen..aku dapat panggilan yg aku dpt position dengan majalah Kuntum..terbitan Star Publications Berhad..setelah pikir masak2 n pertimbangkan ape yg patut..aku ambil keputusan untuk menerima tawaran kerja itu..pada mulanye..aku saje2 je mencuba nasib utk gi interview di majalah Kuntum tu..ingatkan x dapat..tp dah rezeki..melekat plak..
Tawaran yg diberikan memang aku puas ati..ye la..if tempat kerja best n semua ok tp bab gaji x masuk..smp bila kita leh bertahan..so, ramai yg galakkan aku pegi demi masa depan yg lebih baik..aku ni dah la nak memulakan hidup baru as wife n hidup bekerluarga..so, mesti byk nak pakai duit..if kerja di UKSB alamatnye memang kena tunggu bertahun2 la jwabnye..

Akhirnye..20 April 2010 adalah hari terakhir moment aku di UKSB...saat melangkah keluar n nak bersalam2 ngan semua staff, hati aku sayu sgt..menitik gak la air mataku ini..sbb di sana lah aku byk menimba ilmu dan pengalaman..to kak Mala, Kak Hajar, Kak Nik, Faiza, Kak Azimah, Kak Masyutty...anda adalah sahabat yg x kan sy lupakan..
Pada 10 Mei 2010, aku telah selamat menjadi staff Star Publication sebagai Journalist Gred 1..harap2 nie adalah tempat terbaek utk aku mengembangkan bakat dlm bidang penulisan..selepas nie, aku memang akan lebih dekta dengan budak2 sekolah n boleh juga mendidik mereka dengan hasil penulisan aku..

No comments:

Post a Comment