Monday, September 27, 2010

UKM Di Hatiku...



Entry kali nie ku nak cerita zaman kampus aku waktu kat UKM..Banyak cerita suka dan duka tercatat semenjak aku melangkahkan kaki ke UKM.. Kehidupan sebagai seorang mahasiswi di UKM..sungguh mendebarkan..mana taknye, sebelum masuk ke UKM lagi, segala persiapan telah dilakukan..siapkan dokumentasi utk ke UKM, beli barang kelengkapan diri, baju baru n semua baru la..tapi yang buat aku terharu ialah, pengorbanan mak n abah yg berusaha mencari duit utk membayar yuran pendaftaran..X salah, jumlahnye hampir RM2000..time tu, kalau RM2000 kan banyak..lepas dpt surat tawaran dlm masa sebulan je, kami kena settlekan bayaran tu, kini aku faham, bukan senang nak mendapat duit dengan mudah..mungkin mak n abah terpaksa menggunakan duit mereka (simpanan peribadi) ketika itu utk memastikan aku dpt sambung belajar..

Aku sememangnye amat bertuah n berbangga krn, aku merupakan cucu yg pertama melangkah kaki ke menara gading..moga2, jejak langkah ku ini menjadi contoh buat generasi muda dlm keluarga ku..x kira la, anak buah ke, sepupu ke, dua pupu ke..atau keluarga yg bau-bau bacang..waktu aku ke UKM..3 kira yg follow kami..semuanye nak merasa masuk ke dlm kampus..jauh di sudut hati, ku mengharapkan adanya kehadiran Opah n atuk kesayang aku (Opah gemuk n atuk Hassan) sebab ini merupakan harapan mereka satu ketika dahulu..bila terkenang kembali saat itu, aku akan menitiskan air mata...Opah n atuk merupakan insan yg banyak mendidik aku, daripada mereka aku belajar utk hidup susah..terima kasih Opah n atuk..semoga roh mereka dicucuri rahmat...

Sejak ditinggalkan oleh keluarga utk hidup di asrama, aku lalui minggu suai kenal/ Minggu Mesra Mahasiswa (MMM)/ Minggu Orientasi Pelajar dengan jayanye...walaupun setiap malam penat dan merindui keluarga kat umah..memikirkan, dapat tgk TV, makan sedap2 n tido puas2..hakikatnye..selama minggu orientasi tu, memang azab dikerjakan oleh abag2 n kakak2 fasilitator..

Di UKM, aku telah ditempatkan di asrama/kolej kediaman Tun Hussein Onn..kolej kediaman kebanggaan aku..terbaek n heaven berbanding di kolej lain..alhamdulillah, sepanjang pengajian di sana, aku x penah tukar2 kolej..daripada seorang mahasiswi biasa/junior baru..sehinggalah aku dapat menjawat jawatan tertinggi di kolej..semuanye merupakan kenangan abadi ku di UKM..sampai sekarang..if aku singgah ke UKM, pasti kakak2 pejabat, pengetua kolej, felo2 kolej, Jaksa kolej n student yg mengingati aku...terharu..gi kafe pon leh lagi bersembang2 ngan diaorg..sampaikan pegi paso malam dekat ngan UKM pon ade yg perasan la..sebenarnye..banyak cite yg aku nak bagi tau pasal kehidupan di UKM..dari alam degree smp master..aku di UKM..n maybe kalau ade rezeki, nak wat PhD di UKM gak..

Kepada kawan2 di Kolej Tun Hussein Onn- merangkap bahagian pentadbiran, felo, jaksa, AJK Fessat n pelajar2..anda semua merupakan kenalan yg amat sy rindu sehingga hari ini..if nak sebut nama, panjang berjela2 plak entri nie nnt...tak lupa gak buat Exco PRISMA, Exco Kelab Wawasan, ahli MENTION, n PBSM (Detchmen Z) UKM...

No comments:

Post a Comment